Gi tid – til deg selv

Gi tid – til deg selv

Del denne posten

En tale av Bendik Hagen, Læringsmiljøpolitisk ansvarlig i STA
Fremført på UiA under verdensdagen for psykisk helse, 10. oktober 2019.
Foto: STA

Gi tid – til deg selv

«Har du følt deg motløs en dag, kjent hvordan oppgavene står i kø og nærmest er i ferd med å ta kvelertak på deg? Du skjønner ikke hvordan du skal komme i mål og har mest lyst til å gi opp. Så skjer det! Et vennlig smil stråler mot deg. Det tunge skydekket slår sprekker, og plutselig kjenner du ny energi strømme gjennom kroppen. Det deilige smilet får tvangstankene til å blekne og nesten forstumme. Utrolig, ikke sant? Men ikke noe hjelpemiddel virker raskere og mer effektivt enn smilet. Og det er til og med gratis.» – Kilde

Smil er en vinn–vinn kontrakt.  De som blir møtt med et velmenende smil, føler seg tryggere og blir lettere til sinns.  Og de som smiler øker sin troverdighet, fordi vi tror folk som smiler, har kontroll og tør å dele av seg selv.

Man hører ofte folk si at man ikke kan smile på kommando, og det er jeg enig i. Men med litt velvilje klarer de aller fleste å hente opp et vennlig smil. Det handler ikke om at du skal være psykolog, men ett smil har større effekt enn én time hos psykologen.

Gi tid – til deg selv

«Kjære studenter og kjære ansatte ved UiA

Mitt navn er Bendik Hagen. Som læringsmiljøpolitisk ansvarlig i studentorganisasjonen i Agder (STA) er jeg invitert hit i dag, for å si noen ord på vegne av organisasjonen.

Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) viser at antall studenter med alvorlige psykiske plager har økt dramatisk de seneste årene. Stadig flere stiller strenge krav til seg selv, og bekymrer seg over å skuffe foreldrene med lav karakteroppnåelse.

Tallene fra SHoT og andre undersøkelser, kom overraskende på de fleste. Samtidig ser jeg noen lyspunkt bak de grusomme tallene. For det første kommer det tydelig frem at de som sliter, er langt fra alene. Det er helt normalt å oppleve litt motstand i livet. Og tross alt, har de alle fleste det ganske bra. For det andre er ikke det viktigste å få gode karakterer, det er hvilken karakter du blir, som til syvende og sist gjelder.

Dette sa den danske forfatteren Knud Romer i en debatt om utdannelsessystemet i Danmark. Romer sa videre at man lærer hele livet, og at han selv lærte alt han kan i dag, da han fikk fri (barneskolen. Red.anm). «Barn er ikke midler, men et mål i seg selv», sier han. Jeg sier derfor; Studentene er ikke midler, de er mål i seg selv! Romer og jeg ber samfunnet om å gi ungdommene tiden tilbake. For «Du skal nok finne din plass i livet.» (Hvad (ud)danner vi de unge til?, 2019).

I dag er verdensdagen for psykisk helse, og årets tema er nettopp å «gi tid».

Å gi tid handler om å se de i rundt seg. Se medstudentene, se kompisene, se kjæresten. Se han/hun som sitter alene, spør hvordan de har det. Ikke ta tilværelsen for gitt. Men gi også tid til deg selv. Tillat deg å være i sentrum. Ikke tenk at deg og dine tanker ikke er viktige. Ta fem minutter til å tenke positive tanker. Finn frem smilet. Tør å si noe til kompisen eller et familiemedlem. Eller benytt deg av SiA Helses mange tilbud. Ofte er det nok å ta den første praten, men er dine tanker dypere forankret, kan SiA Helse hjelpe deg til å komme i kontakt med fagkyndige personell. Det er ikke utfordringene du møter på livets vei som definerer hvem du er, det er hvordan du kommer over dem.»

Gi tid – til deg selvCecilie Chakram-Nybru (i midten) vant kompisprisen under Verdensdagen for psykisk helse, 2019.

Scroll to top