Sjekkliste for studentevaluering av emner
Vedtatt av Studieutvalget 07.06.2018
Sjekklisten skal benyttes som grunnlag for dialogbasert evaluering mellom emneansvarlig og studenttillitsvalgt og som utgangspunkt for spørsmål til digital spørreundersøkelse.
- Faglig innhold og læringsutbytte
-
- Sammenheng mellom læringsutbytte, undervisnings-/arbeidsformer og vurderingsformer
-
- Nivå/vanskelighetsgrad (spesielt i emner med deltakelse fra ulike studentgrupper)
-
- Oppdatert og relevant læringsutbytte
-
- Pensum (omfang, nivå, relevant og oppdatert, dekker læringsutbytte)
-
- Forslag til endringer
- Undervisnings- og arbeidsformer
-
- Kvalitet og omfang på undervisning
-
- Kvalitet og omfang på tilbakemeldinger underveis
-
- Kvalitet og omfang på faglig veiledning
-
- Bruk av digitale verktøy
-
- Forslag til endringer
- Læringsmiljø
-
- Sosialt og faglig miljø studentene imellom
-
- Miljø mellom studenter og faglærere
-
- Forslag til endringer
- Arbeidsomfang og egeninnsats
-
- Studentenes rolle i læringsprosessen
-
- Studentenes fremmøte og forberedelse til organisert undervisning
-
- Omfang tidsbruk
-
- Forslag til endringer
- Informasjon og administrativ støtte
-
- Informasjon om emnet (undervisnings-/semesterplan, pensum m.v.)
-
- Tilgang til pensumlitteratur/støttelitteratur
-
- Tilgang til IT-ressurser og annen administrativ støtte
-
- Forslag til endringer
- Annet
Spørreskjema – digital studieprogramevaluering
Faglig innhold og læringsutbytte
- Arbeids- og undervisningsformer bidrar til oppnåelse av læringsutbytte
- Pensum dekker godt kravene til læringsutbytte
Veldig uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Veldig enig
Ikke relevant
Undervisning og veiledning
- Jeg er fornøyd med kvaliteten på undervisningen
- Jeg er fornøyd med omfang tilbakemelding og veiledning fra faglærer(e)
- Jeg er fornøyd med variasjonen i undervisnings- og arbeidsformer
- Jeg er fornøyd med bruk av digitale verktøy i undervisningen
Veldig uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Veldig enig
Ikke relevant
Læringsmiljø
- Jeg er fornøyd med faglig relasjon mellom student og faglærer(e)
- Jeg er fornøyd med det faglige miljø blant studentene
- Jeg samarbeider godt med andre studenter (i gruppen/kollokvier)
- Jeg er fornøyd med det sosiale miljø blant studentene
Veldig uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Veldig enig
Ikke relevant
Arbeidsomfang og egeninnsats
- Jeg møter godt forberedt til undervisningen
- Jeg opplever at studieinnsatsen min er høy
- Jeg er motivert for studieinnsats i emnet
Veldig uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Veldig enig
Ikke relevant
Anslå gjennomsnittlig tidsbruk per uke i emnet:
- Mindre enn 3 timer
- 3 – 5 timer
- 5 – 9 timer
- 10 – 14 timer
- 15 – 19 timer
- 20 – 29 timer
- Mer enn 30 timer
Annet
- Nevn inntill tre forhold ved emnet som er positivt (marker som mindre viktig, viktig eller svært viktig)
-
Nevn inntil tre forhold ved emnet som bør forbedres (marker som mindre viktig, viktig eller svært viktig)
Questionnaire – digital course evaluation
Academic content and learning outcomes
- Work and teaching methods contribute to achieving learning outcomes
- The syllabus covers requirements for learning outcomes
Strongly disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly agree
Not relevant
Teaching and supervision
- I am satisfied with the quality of the teaching
- I am satisfied with the scope of feedback and supervision from the course teacher
- I am satisfied with the variation in teaching and work methods
- I am satisfied with the use of digital tools in the teaching
Strongly disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly agree
Not relevant
Learning environment
- I am satisfied with the academic relations between student and teacher(s)
- I am satisfied with the academic environment among the students
- I cooperate well with other students (in the group/study group)
- I am satisfied with the social environment among the students
Strongly disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly agree
Not relevant
Workload and individual efforts
- I am well prepared for the teaching sessions
- I see my own study efforts as strong
- I am motivated to study on this course
Strongly disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly agree
Not relevant
Estimated number of hours per week for this course:
- Less than 3 hours
- 3 – 5 hours
- 5 – 9 hours
- 10 – 14 hours
- 15 – 19 hours
- 20 – 29 hours
- More than 30 hours
Other
- State up to three aspects of the course that are positive (mark as Less important, Important or Very important)
- State up to three aspects of the course that should be improved (mark as Less important, Important or Very important)